Speeddate met Amaryllis

59468aa20b13bOp 12 juni hadden de raadsleden van de PvdA een date met de mensen van de Coƶperatie Amaryllis. Tijdens de avond werd er gesproken over de voortgang van Amaryllis en de resultaten van het, onlangs gehouden, klanttevredenheidsonderzoek.

Wat doet Amaryllis?

De organisatie staat voor "Samen doen wat nodig is." De medewerkers zetten zich in voor kwetsbare inwoners van de gemeente Leeuwarden. Om hun leven op een zinvolle manier te leven in verbinding met hun omgeving. Door de inzet van de sociale wijkteams brengt Amaryllis hulp en ondersteuning dicht in de buurt. Het belangrijkste uitgangspunt daarbij, is dat het belang van de bewoner altijd centraal staat. De vragen van de mensen worden niet uit handen genomen, maar de medewerkers van Amaryllis stimuleren de zelfredzaamheid van de bewoners en zetten in op samenwerking binnen het sociale netwerk. Een organisatie die gevormd wordt op basis van wat er echt nodig is in plaats van waarop iemand recht heeft.

Transformatie

De mensen bij Amaryllis tonen lef en durven buiten de kaders te denken. De echte vraag, achter de vraag te vinden en verbindingen weten te leggen wanneer ze niet altijd zichtbaar zijn. Een makkelijk taak is het zeker niet gezien de enorme transformatie die het sociaal domein in de gemeente Leeuwarden doormaakt. Een transformatie gaat niet zonder slag of stoot. Soms is het een stap vooruit en weer twee stappen terug.

Speeddate

Na de presentatie van Henry de Boer met o.a. Het ontstaan van Amaryllis, de voortgang en de resultaten van het klanttevredenheidsonderzoek, werden er door de aanwezige raadsleden vragen gesteld. De verbazing overheerst, dat het toch weer met zoveel benauwende regeltjes gepaard gaat. "Dat wilden we toch niet?", vertelde Aalbers na zijn speedate. "De aanbesteding moet anders. Vertrouwen in de sociaal werkers, investeren in de ontmoeting zodat mensen in de wijk elkaar leren kennen en waar mogelijk helpen."

Bron: website Amaryllis