De Prins Hendrikbrug Motie

59666a99eca9eOp 10 juli jl. heeft een meerderheid van 25 voorstemmers in de 39- koppige gemeenteraad van Leeuwarden het College verzocht een realisatiebesluit op te stellen voor de Beweegbare Prins Hendrikbrug. Tevens is het College verzocht met een passend financieringsvoorstel te komen. Beide verzoeken worden samen in oktober dit jaar aan de Raad voor te leggen. De eerder ingediende motie maakte politiek veel los.

Pleziervaart

Vanwege de brede en laag liggende betonplaat kan de pleziervaart niet langs de Oostelijke vaarroute. Door het beweegbaar maken van de Prins Hendrikburg wordt de vaarroute vanuit Grou naar de Prinsentuin een stuk korter. Het wordt een nieuw entree voor de stad.

Belangrijke impuls binnenstad

De PvdA fractie beschouwt de investering in de Oostelijke vaarroute een belangrijke impuls voor de binnenstad en vindt het goed passen bij de verandering van de binnenstad naar uitgaans –en cultureelcentrum. In het licht van de komende investeringen in het WTC gebied en de Centrale, is het naar ons inzicht noodzakelijk om ook te investeren in de aantrekkelijkheid van de binnenstad. De investering in de vaarroute maakt de totale herinrichting van het gebied Zaailand, Blokhuispoort en het Stationsplein, in onze ogen compleet.

Sociaal Domein

Onze fractie houdt bij de afwegingen rond dit project, maar ook met de overige projecten nadrukkelijk rekening met het financieel perspectief, waarin verschillende financiële zaken met elkaar in verband worden gebracht, waaronder het sociaal domein. "Het sociaal domein heeft voor de PvdA fractie topprioriteit, daarna willen wij als bijzonder graag dit project realiseren", aldus PvdA raadslid Klaas Zwart.