Leeuwarder kinderburgemeester op pad naar Delft

IMG3875De kinderburgemeester van Leeuwarden, Charlize Hindriks, en de loco-kinderburgemeester Mirte de Ligt waren zaterdag in Delft voor een landelijke dag voor kinderburgemeesters.
De vice- voorzitter van de raad, Eline de Koning, was namens de Leeuwarder gemeenteraad met hen mee. “En hoe gaan we erheen?” ,vroeg Charlize zich eerder af. “Want met de trein kunnen we niet op tijd in Delft zijn”. Dat werd opgelost: ze mochten met de dienstauto van de burgemeester en zijn chauffeur, André Rietveld.

Hoe wordt elke stad kinderrechtenproof

Op het stadhuis in Delft werden de kinderburgemeesters geïnterviewd door de enige echte kindercorrespondent van Nederland, Taco Rietveld, bekend van het jeugdjournaal.
Het ging deze dag vooral over kinderrechten: hoe wordt elke stad ‘kinderrechtenproof’? En wat kunnen de kinderburgemeesters daar aan doen?

Daarover hebben ze met elkaar van gedachten gewisseld. Ze waren het erover eens, dat alle kinderen goed moeten kunnen opgroeien. Daarvoor is het nodig dat de kinderen ook zelf goed weten wat hun rechten zijn en wat ze kunnen doen als iets niet zo goed gaat.

De kinder-meldcode

De kinderen dachten ook na ook over wat ze konden doen als er iets gebeurt wat niet goed is voor een kind. Dan moet iemand naar ze luisteren en ze helpen, zeiden ze. Dat is wat ze is nu de kinder- meldcode noemen: Zoek een volwassen die je vertrouwt, die naar je luistert en die je helpt.

De burgemeesters

De kinderen kregen ook een oproep mee van de net overleden burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan. Hij vond dat alle burgemeesters een vader of moeder moeten zijn voor alle kinderen van de stad. Als er dan niemand is die je kan helpen, kun je altijd nog bij de burgemeester terecht. Of... bij de kinderburgemeester!

Die kan dan weer andere mensen inschakelen.
Wel zo handig dat de kinderburgemeester dan een eigen e-mailadres heeft. Die tip neemt Charlize mee naar Leeuwarden. Eline de Koning heeft beloofd haar te helpen dit voor elkaar te krijgen.

Tags: Leeuwarden, , kinderburgemeester, Eline de Koning, Lutz Jacobi, Stadhuis