• Waterlicht
    Gemaakt door: Daan Roosegaarde

Gemeentelijke Dienstverlening

De gemeente moet haar inwoners vertrouwen, dat is het uitgangspunt. Geen controles als dat niet nodig is. De gemeente staat dicht bij de burger. De gemeente moet veel contacten hebben met de wijken en dorpen. Burgers moeten actief worden betrokken bij het gemeentelijk beleid.

De gemeente is bereikbaar via internet. De website moet goed en begrijpelijk zijn. Oudere inwoners moeten ook gebruik kunnen maken van telefoon of persoonlijk contact. Eventueel kunnen ze zelfs thuis bezocht worden. Mensen die slecht kunnen lezen en schrijven of niet met de computer kunnen omgaan mogen niet tussen wal en schip vallen.

Minder en eenvoudiger regels. Moderne organisatie waarbij de klant centraal staat. Eenvoudige manier van subsidie aanvragen, minder administratiekosten. Goede prijs- kwaliteit verhouding. Geen boete als je paspoort gestolen is. Nieuwe vormen van inspraak uittesten. Minder aandacht voor beleid, meer voor de uitvoering.

Samenwerking tussen de gemeentelijke afdelingen. Meer contacten met wijkpanels en dorpsbelangen. Leeuwarden is de centrum-gemeente in Fryslân, andere gemeenten moeten daarop kunnen vertrouwen. Gemeentelijke taken kunnen door anderen worden uitgevoerd als dat duidelijke voordelen biedt. Mensen in een rolstoel, met een scootmobiel of een rollator moeten overal goed naar binnen kunnen.