Standpunten

Werk en Inkomen

Werk

De PvdA is de partij van werk. Het is belangrijk dat iedereen werk heeft. Je kunt dat beter meedoen aan de samenleving en je bent zelfstandig. In Leeuwarden zijn nog te veel mensen zonder werk. De PvdA wil dat de gemeente probeert om voor meer banen te zorgen. Jong en oud moeten aan het werk kunnen. Iedereen die bij de gemeente werkt, krijgt een vaste baan als dat kan. Iedereen die werkt moet een eerlijk salaris krijgen. Onderhoud gaat de gemeente zoveel mogelijk doen met eigen personeel. Als andere bedrijven werk doen voor de gemeente, moeten die bedrijven mensen met een uitkering in dienst nemen. Oudere mensen die werken voor de gemeente mogen minder gaan werken. Dan kunnen jongeren een baan krijgen. Ook in organisaties die subsidie krijgen van de gemeente, kunnen oudere mensen minder gaan werken.

De PvdA wil zorgen voor meer banen en scholing. Iedereen moet een baan hebben, het maakt niet uit welke opleiding je hebt gedaan. De gemeente probeert dat te regelen door afspraken te maken met andere werkgevers en scholen. We kijken of we een speciaal programma kunnen maken voor mensen die net van school komen. In Leeuwarden zijn veel mensen die werken als vrijwilliger. Dat is heel belangrijk. De vrijwilligers moeten geholpen worden door betaalde krachten. Steunpunten die vrijwilligers begeleiden, moeten blijven bestaan.

De PvdA wil dat er een plan komt om meer banen naar de regio te halen. We doen dat samen met Sudwest-Fryslân, Smallingerland en Heerenveen. In Fryslân geldt: samen sterk. De gemeente zorgt ervoor dat iedereen, wie je ook bent, mee mag doen.We willen meer vaste banen, minder werk via het uitzendbureau.Ondernemers uit Leeuwarden en omgeving kunnen gemakkelijker opdrachten krijgen van de gemeente. Werk wat voor de gemeente wordt gedaan, moet eerlijk worden uitgevoerd. Dat gaan we controleren. Mensen die werken op een plek waar je nog kunt leren, moeten als alles goed gaat, daarna ook een echte baan krijgen. Bedrijven die geld kunnen lenen van de gemeente, hoeven niet veel rente te betalen. De gemeente helpt bedrijven bij nieuwe ontwikkelingen. Vrijwilligers worden ondersteund. De Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is gratis. De vergoeding voor vrijwilligers die een uitkering hebben wordt verhoogd.

INKOMEN

De PvdA accepteert geen armoede. Daarom kunnen mensen met een laag inkomen rekenen op onze hulp. We willen voorkomen dat mensen in de schulden komen te zitten. Wijkteams moeten daar goed op letten en de mensen helpen. Het Kindpakket is er voor kinderen zodat ze kunnen sporten of bijvoorbeeld muziek maken. De PvdA wil dat het Kindpakket blijft bestaan. De PvdA vertrouwt erop dat iedereen vooruit wil in het leven. Als het nodig is krijg je daarbij hulp en ondersteuning. Als je scholing nodig hebt, moet dat ook kunnen.

Als je werkt moet je meer geld krijgen dan wanneer je niet werkt. We willen wel eens onderzoeken of het werkt als mensen een basisinkomen en door te werken extra verdienen. Alle jongeren onder de 27 jaar moeten werken of naar school. Thuis zitten is er niet bij! aan, ook een computer en een fiets hebben, net als alle andere kinderen. Ook moeten ze met alle activiteiten mee kunnen doen. Er komt een fonds om voor deze kinderen de schoolreisjes te betalen.