Standpunten

Sport en Cultuur

SPORT

Sport is gezond en je ontmoet er mensen. Daarom wil de PvdA dat er goede sportvoorzieningen zijn. De gemeente wil sportverenigingen helpen. De PvdA wil dat het nieuwe Cambuurstadion er komt.

De komende jaren gaat de aandacht ook uit naar watersport. Alle wijken en dorpen krijgen een sport-coach om de verenigingen te ondersteunen. Iedereen moet kunnen sporten. Sportvoorzieningen moeten zoveel mogelijk gebruikt worden. Sportverenigingen worden ondersteund. Sport-coaches stimuleren het sporten. Trapveldjes en plekken om te joggen moeten er ook zijn. Ook ouderen en mensen met een beperking moeten kunnen sporten.

CULTUUR

De PvdA vindt kunst en cultuur belangrijk. Om naar te kijken, maar ook om zelf aan mee te doen. De PvdA is trots op alle plaatselijke verenigingen. De subsidies die zij krijgen moeten doorgaan. Zoveel mogelijk mensen moeten er gebruik van kunnen maken.

Culturele Hoofdstad van Europa 2018 (LF2018) trekt veel bezoekers. Dat is goed voor de economie. Veel mensen doen eraan mee. Er zijn projecten op scholen. Er zijn ook projecten over duurzaamheid en milieu. Ook na 2018 moet dit doorgaan.

De bibliotheek blijft belangrijk. Je kunt er boeken lenen en er zijn activiteiten. Er is een bibliotheek in Leeuwarden (de Blokhuispoort) en in Stiens en in Grou. Ook kun je in de bibliotheek terecht als je wilt leren lezen en schrijven. De PvdA wil dat de bibliotheek meer subsidie krijgt.

De samenwerking tussen verschillende cultuurorganisaties wordt versterkt. Het gaat om De Harmonie, Neushoorn, LEO, de Haniahof en het Filmhuis ( Slieker). Festivals en evenementen zijn belangrijk voor de stad. Ze maken Leeuwarden tot een bruisende stad. In Leeuwarden zijn veel musea. De grotere musea kunnen de kleinere helpen.

Amateurkunst, evenementen en festivals steunen. Kunst en cultuur ook voor mensen met minder geld. Meer cultuur-coaches, ook voor het voortgezet onderwijs. Talenten moeten een kans krijgen. Er komt een nota over de Friese taal en het Liwwadders.
Het is belangrijk voor de economie dat er toeristen komen naar Leeuwarden